Chcesz być zdrowa? Czytaj etykiety!

1/21/2014
Dzisiejszy post miał traktować o czymś zupełnie innym, niż zdrowe odżywianie, ale zainspirowało mnie spotkanie z ciocią i wujkiem, którzy wpadli do nas na przedpołudniową kawę. W trakcie rozmowy temat ześlizgnął się na zakłamanie producentów, wypuszczających na rynek produkty opatrzone logiem fitness. Nie tak dawno udostępniałam na facebookowym fanpage'u wykres przedstawiający zawartość cukru w płatkach śniadaniowych, które rzekomo mają nam pomóc przy zrzucaniu kilogramów. Włączenie do nazwy produktu magicznego słówka "fit" okazuje się być wspaniałym, marketingowym zabiegiem, przyciągającym nieświadome niebezpieczeństwa klientki. Mamy zatem do wyboru chrupiącą Fitellę albo pełnoziarniste płatki Fitness. Brzmi smakowicie? 

Fitness: ziarna zbóż: pszenica (45,9%), ryż, cukier, syrop cukru brązowego, ekstrakt słodowy jęczmienny, sól, syrop glukozowy, emulgator: mono- i diglicerydy kw. tłuszczowych, regulator kwasowości: fosforan trójsodowy, przeciwutleniacz: mieszanka tokoferoli

Fitellamusli crunchy (płatki owsiane, cukier, olej palmowy, płatki pszenne, ekstrakt ryżowy (mąka ryżowa, cukier, gluten pszenny, ekstrakt słodowy, sól), wiórki kokosowe, syrop glukozowo- fruktozowy, aromat, syrop karmelowy), płatki pszenne pieczone (pszenica, cukier, sól, ekstrakt słodowy jęczmienny, emulgator: mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych), wiórki czekolady gorzkiej 2% (cukier miazga kakaowa 45,5 %, masło kakaowe, wanilia, emulgator: lecytyna sojowa), granulat truskawki 1,5 % (truskawka, sok wiśniowy, jabłka, cukier, syrop fruktozowy, mąka ryżowa, substancja żelująca: pektyna E440, olej palmowy, substancja zakwaszająca: kwas cytrynowy, aromat), 1,5% truskawka liofilizowana

www.fitnesskuchnia.pl
Podczas ostatniej wizyty w supermarkecie mój wzrok zatrzymał się na nowości od Mokate. Barwna saszetka deseru YogoCrunch zachęca informacją o zawartości pełnego ziarna oraz regulującego pracę jelit błonnika. Super!, myślę sobie, pokazując produkt mamie. Dzięki unikalnemu połączeniu płatków i owoców, YogoCrunch jest bogatym źródłem błonnika i pełnego ziarna – ważnych składników prawidłowo zbilansowanej codziennej diety - zapewnia na stronie internetowej producent deseru. Całe szczęście po chwilowym zachwycie innowacyjną duo-saszetką, mój mózg powrócił na właściwe sobie miejsce i podpowiedział, by przed kupnem przeczytać etykietę. 

http://www.facetikuchnia.com.pl/
Szukam i szukam tych zdrowych składników, ale wciąż jedyne, co mam przed oczami to cukier, utwardzony olej palmowy, syrop glukozowo-fruktozowy... Cóż, ja na "cudowne chwile z przyjaciółką" wybrałabym jednak prawdziwy jogurt, świeże owoce i płatki owsiane.

Zdradziecki syrop glukozowo-fruktozowy czai się praktycznie wszędzie. Jeśli szukacie go jedynie na etykietach ciastek i batonów, muszę Was zmartwić - jesteście w dużym błędzie. Ja ze zdziwieniem odkryłam syrop w składzie chińskiego sosu oraz twarogu o smaku rzodkiewki. Według portalu medonet.pl zniesławioną substancję odnajdziemy najczęściej w takich produktach, jak: mleko zagęszczone, lody, owocowe soki i nektary, gazowane napoje, jogurty smakowe, dżemy, serki homogenizowane, musztarda, ketchup, wędliny. 

Pamiętajcie również, że nie warto kierować się etykietą "0% tłuszczu", gdyż odchudzenie produktu nie oznacza, że został on także pozbawiony cukrów. Wręcz przeciwnie, zawartość węglowodanów może znacznie podwyższyć się wraz z obniżeniem zawartości tłuszczu. Osobiście stronię od chudego twarogu i pseudo mleka zero i pół procent. Nikogo nie przymuszam do gotowania owsianki na wodzie, kto chce, niech wcina słodki syrop glukozowy. Chciałabym Was jednak uczulić na chwytliwe nazwy, które nie mają nic wspólnego ze składem produktu. Jedzmy świadomie i czytajmy etykiety, by odróżnić fit, slim, light i diet od tego, co naprawdę healthy

22 komentarze:

  1. Mnie zawsze śmieszyły batony Fitness oblane czekoladą :D

    http://howtocareaboutyourhair.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wiedziałam, że one nie są takie fitness, ale jak ktoś lubi słodycze to taka przekąska jak znalazł. Ja ostatnio coraz częściej czytam etykiety. Nie tylko kosmetyków, ale właśnie produktów spożywczych.

      Usuń
    2. To prawda, niestety batony typu Corny czy Fitness również nie należą do najzdrowszych... Jeśli mamy jednak nieodpartą ochotę na solidną dawkę słodkości, lepiej już sięgnąć po taką przekąskę, niż oblanego karmelem Snickersa ;)

      Usuń
    3. Lidlowskie batony bez cukru są w porządku, fanką słodyczy nie jestem, ale te lubię mieć pod ręką :)

      Usuń
  2. Bo najważniejsze jest jedzenie tego, co nie ma etykiety ;) Jeśli na liście składników (gdyby taka istniała ;)) widnieje tylko jeden (czyt. banan, jabłko, kasza, ryż, cokolwiek ;)) to wtedy masz gwarancję ,że jest "healthy" :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. hej!wiem ze niedługo wyjezdzasz na kotrakt,moglabys zrobić taki post o must have modelki na taki dlugi pobyt za granica, bylabym wdzieczna! pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam taki post w planach, czekam tylko na wyznaczenie konkretnej daty wylotu, bym mogła skompletować wszystkie niezbędne mi rzeczy :)

      Usuń
  4. Piękny nowy layout bloga <3
    PS: radzę sama robić sobie płatki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Znasz może płatki które nie maja cukru. Kiedyś stosowałam jakaś dietę i było w niej by właśnie takie zakupić. Przeczytałam chyba wszystkie etykiety płatków w sklepie i zwyczajnie takich nie było. I mam jeszcze pytanie jaki dokładnie masz model laptopa? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam płatki "Zdrowy Błonnik" firmy Granex. Skład: żyto, pszenica, płatki owsiane, kasza jęczmienna, otręby pszenne, błonnik: inulina, grys kukurydziany, ziarno słonecznika, mąka z amarantusa.

      Druga propozycja, bardziej zbliżona do klasycznego musli, to owocowe Musli Lo firmy Sante. Skład: płatki 64,3% (owsiane, pszenne), inulina 5,6%, mieszanka owoców 30%: daktyl suszony (daktyl, mąka ryżowa), morela suszona* (morela, mąka ryżowa), rodzynka, figa suszona (figa, mąka ryżowa), śliwka suszona (śliwka, mąka ryżowa), aromat.

      Usuń
    2. Używam tego modelu laptopa: http://www.sony.pl/product/vaio-seria-e/sve14a2m6e

      Usuń
  6. Najzdrowsze i najsmaczniejsze płatki (poza owsianymi ;)) znalazłam w Kafulandzie - StillaNatura :) . Może i cukier w składzie mają, ale prawie na samym końcu. Polecam i podrzucam fotki:
    http://i42.tinypic.com/2d5gs8.jpg
    http://i39.tinypic.com/ic7ae9.jpg
    http://i43.tinypic.com/5ccdqx.jpg
    Cena, zależnie od rodzaju (crunchy, 40% owoców, 70% owoców, orzechowe (powyższe) itp.) od 6 do 9 zł za 750 g :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow, super, dziękuję za informację! :) Na pewno ich poszukam.

      Usuń
  7. To jest własnie najgorsze, gdzie się nie obrócę jest cukier albo syrop glukozowo-fruktozowy. Nawet na produktach, które z pozoru miały być zdrowie.
    Ciężko już się przed tym obronić, bo dodają wszędzie. Niedługo trzeba będzie wrócić do korzeni i samemu sobie zdobywać/uprawiać pożywienie, żeby się przed słodzeniem ochronić.

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam Twojego bloga, sposob w jaki piszesz, obalasz mity, umiesz czasem Siebie skrytykowac, to troche nie na temat posta (ktory jak kazdy jest super), ale musialam to napisac:)

    OdpowiedzUsuń
  9. witam bardzo proszę o twoją opinię.napewno słyszałaś o odzywkach białkowych które mają za zadanie dostarczyć nam białkio które nie tuczy ,więc można byłoby zastąpić pysznym koktajlem np.kolację .co o tym myślisz :)pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. To może ja Ci odpowiem z punktu widzenia sportowca ;) Sama stosuję białko do śniadania (płatki owsiane plus porcja WPC) oraz po treningu WPI. Odżywka białkowa jest fajnym uzupełnieniem diety- ja mam idealnie wyliczoną (obecnie masowa) i uwzględniam w niej białko z odżywek. Spożywanie odżywki białkowej jest jak najbardziej polecane kobietom, które dbają o sylwetkę ale najważniejsza jest dobrze zbilansowana dieta według Twojego zapotrzebowania uwzględniając tryb życia i aktywność fizyczną oraz cel (utrzymanie wagi- bilans zerowy, redukcja- ujemny, masa- dodatni), czasami faktycznie można jakiś posiłek zastąpić odżywką białkową, waflami ryżowymi- źródło węglowodanów i orzechami czy avocado- źródło zdrowego tłuszczu. Z białkiem jest tak, że nasz organizm do strawienia go potrzebuje wytworzyć więcej ciepła, czyli sam sobie obniża kaloryczność białkowego posiłku- dlatego mówi się, że białko nie tuczy:)
    Pamiętajmy jednak, że najważniejsza jest dieta a dopiero potem odżywki (sportowcy ich używają również ze względu na szybką przyswajalność po treningu, albo w przypadku kazeiny na nic na wolniejsze trawienie i zahamowanie nocnego katabolizmu).

    OdpowiedzUsuń
  11. a olej palmowy to najgorszy olej na świecie- może powodować wysoki poziom cholesterolu, wywoływać cukrzycę i zakłócać skupienie. Jest głównym składnikiem nutelli- często ukryty pod nazwą "olej roślinny" a przecież oleje roślinne to samo zdrowie i powinniśmy je jeść :) takie zakłamanie...

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SZABLONY RZECZYLADNIEJSZE.PL